السبت، مارس 17، 2007

فنان فقير على باب الله
الجيب ما فيهشي ولا سحتوت
والعمر فايت بيقول آه
والقطر فايت بيقول توت
صحيتني ليه يا شاويش يا شاويش
أنا كنت سارح في الملكوت
لما بنام بحلم وباعيش
لما بفوق ما بفوقشي بموت
وتقول علىَّ كبير السن
وانا في قلبي ولد كتكوت
وتشوفني ببكي وبانعي الابن
والدنيا لسه بنت بنوت
اشمعنى قلبي ضناه الشيب
من الشقا مهري ومنكوت
قال اللي قال العيب في الجيب
والجيب ما فيهشي ولا سحتوت
والعمر فايت بيقول آه
والقطر فايت بيقول توت
علي المحطة يا ولداه
حتى المحطة كمان حتفوت
-------------
كلمات :فؤاد حداد
الحان:وجيه عزيز
غناء : وجيه عزيز
--------------
اعتراف الاخر بك .. هذا هو السراب الذى يقتل صاحبه دائما عندما يحاول مطاردته فى صحراء الالفية الجديدة ... من هو الاخر ؟ واى اخر بالتحديد ذلك الذى تجرى وراء اعترافه بك ؟؟؟ وما الذى جعل اعترافه هو بالذات... مسألة حياة او موت؟
نعم .. هى فطرة .. هى رغبة .. ولكنها .. ليست هدف للحياة ؟؟؟ .. ان جاليليو لم يمت لانه كان يريد اعتراف الاخر به كعالم .. هو ببساطة مات لانه رفض تغيير الحقيقة لكى يقبل بها .. الاخر .. لم يمت لوثر كينج من اجل اعتراف البيض بحقوقه .. لكنه مات فى سبيل الحصول على الحقوق
قد يبدو غرورا .. لكننى .. الان .. وبعض ان نضجت .. ارفض ان يكون .. الاخر .. هو كينونتى .. واعترافه بى .. هو مفتاح الحياة .. فليعترف من يشاء .. انا موجود .. انا هنا .. وانا نفسى

هناك تعليقان (2):

انا ادون هنا يقول...

هذا المفهوم هو ما اتمني
ان يعيه ويتوصل اليه
كل عربي

just be yourself
truly be yourself

غير معرف يقول...

ببساطة بوست جميل

شيماء حامد