السبت، يناير 20، 2007

انكسر أناء السيراميك الأزرق
الذى كنا نحتفظ به وانكسر معه شيىء فى داخلنا
لا يمكن الصاقه
فأنا أعرف أنت تعرفين أن الأوانى الجميلة لا يمكن الصاقها
شاخت كلمات الحب . . ياسيدتى شاخت الألف وشاخت الحاء وشاخت الباء
فقدت تاءات التأنيث بكارتها ولم تعد نون النسوة تدر حليبا " ! !
كل شيىء تساقط كالورق اليابس على أرض مخيلتى
كل خواتمك كل مكاحلك كل قبعاتك الصيفية كل صرعاتك الهيبية تحولت إلى فتافيت خبز أكلتها العصافير
. . .اخبرينى ، ياسيدتى ماذا يفعل العاشق بزجاج القلب حين ينكسر ؟
وبالشهوة حين لا تشتهى ؟
وبالصراخ حين لا يصرخ ؟
وبالعشق حين لا يعشق ؟
نحن مختلفان فى كل شيىء
انت متمسكة بموسيقى خلاخيلك . . وانا متمسك بموسيقى حريتى .
انت من حزب الوسط . . وأنا من حزب المجانين
انت مقيمة فى النصوص . . وانا مهاجر منها
. . انت ملتزمة بسلطة القبيلة . .وأنا ضد جميع السلطات
انت جزء من التاريخ . . وأنا لا تاريخ لى . .
.يا التى كنت تملأ الدنيا وتشغلين الناس ماذا فعل بك الزمان ؟
ماذا فعلت بنفسك ؟ كيف تحولت من بطلة شهيرة إلى فتاة كومبارس ؟
ومن رواية كلاسيكية عظيمة . . إلى مقالة صحفية ؟
ومن عمل تشكيلى إلى عمل لا شكل له ؟
ومن امرأة تشعل الحرائق إلى امرأة تحت الصفر
. . أيتها الفينيقية . . التى تاجرت بكل شيىء وخسرت كل شيىء
. .لماذا لا تعترفين ؟ بأن ثوراتك كلها كانت على الورق . . ومراكبك كلها كانت مصنوعة من ورق
. . اختلفت طموحاتنا ، يا سيدتى فانا ذاهب إلى يسار القصيدة
. . وانت ذاهبة إلى يمينها
. . انا ذاهب بأتجاه البحر . . وأنت ذاهبة بأتجاه الجاهلية
. . أنا أبحث عن حجر الفلاسفة . . وأنت تبحثين عن احجار الزمرد والياقوت
. . أنا أبحث عن عناوين الريح . . وأنت تبحثين عن باب المحكمة الشرعية ! !
ماذا حدث يا امرأة ؟ كيف تحولت من امرأة رافضة إلى ثورة مضادة للثورة ؟
ومن فرس متمرد . . إلى سجادة فى قصر أبى لهب ؟ ؟
قضى الأمر . . قضى الأمر . .
ياسيدتى فلم يعد بوسعك أن ترمى اناء السيراميك الأزرق
. . ولم يعد بوسعك . . أن تعيدى عقارب الحب إلى الوراء
. . ولا أن تعيدينى معك إلى أوراء
. .فأنا مجنون من مجانين الحرية
. .وأنت الزوجة الواحدة بعد الألف من زوجات شهريار ! !

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

أدي و علي ادي نعيش و علي أدي ...

مش هتصرخ بكفوفها و تنادي ...

خسااااااااارة

أنا كمان أتخدعت

و اتفجعت

لكن لازم أكون موجوده حواليها برضة

شيماء حامد

غير معرف يقول...

خساره ليه مين اللي حيعيش غيرها
ماحدش يزعل ولا يحس بالندم ولا الشفقه حتي
شكرا للجميع علي كل حاجه
بس ماحدش يعمل انه زعلان
ولو زعلان فمش عشانها
عشان اي شئ تاني


كفايه بقي

غير معرف يقول...

كلمه لازم اقولها لكل الناس
كل اللي اتخدع واتصدم واتفاجئ
واول حد هو انا
عايزه اقول اسفه
فعلا اسفه جدا علي اي حاجه وكا حاجه
بس عزائي الوحيد ان انا كمان اتخدعت
انا كنت فاكرني حد وطلعت حد تاني


اسفه

غير معرف يقول...

المياسة السمرة سمرة سمرة دهبي ...

ملهوش لازمة الأسف أبدا ... انا ما اتخدعتش فيكي أنا اتخدعت فقوتك بس قدرتك علي الوقوف لنفسك أدام العالم بكل التناقض اللي فيه ... انت مش بتقدري نفسك كويس بس ده اللي خسارة انك سهل جدا تتحبي ...ليه بقه مش أدره تحبي نفسك زي ما تستحق احنا كلنا حواليكي و جنبك وليكي الحق تخبطي فينا احنا اصحابك و لازم نكون جنبك

شيماء